dinsdag 10 september 2013

Vooronderzoek

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen aan mijn vooronderzoek en moodboards. Ik ben begonnen met het doorlezen van de reader zodat ik weet waaruit ik kan kiezen en wat ik leuk vind om te doen. Vervolgens kies ik een thema, en koos ik voor een wintercollectie huisstijl met een eigen gekozen naam. Kleding staat heel erg dicht bij mij en vond ik erg leuk om te doen.

Vanuit deze keuze ben ik begonnen met mindmap. Met de onderwerpen Optic shock, Bohemian bourgeois en Dressing up heb ik een naam verzonnen: Freedom Clothing.
Al meteen kreeg ik een idee van gevoel en kleur die ik in mijn moodboard wilde stoppen. Op internet heb ik dan ook plaatjes gevonden die een beeld vormen van het kledingmerk. Ik koos voor lichte maar warme kleuren. Voor materialen zoals bont en wol, met een tintje natuur.




Ook heb ik een moodboard gemaakt van de doelgroep. De bedoeling van de doelgroep is dat je in een oog kunt zien voor wie het kledingmerk is bedoeld. Hierin laat ik zien dat het echt om het wintergevoel gaat. Ook zijn het alleen vrouwen omdat ik daarvoor heb gekozen. Veel details, veel materiaal soorten maar wel met een appart tintje. Het kan hedendaags zijn, maar wel met een bepaald idee erachter. Het kan zakelijk zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn, ook is dit te dragen voor een dagje thuis of als je de stad ingaat.

Werkproces 1.1 Beoordeeld opdracht en bespreekt deze met de opdrachtgever.

schrijf in het kort op hoe jij denkt dat het trendthema van jouw keuze in elkaar zit en wat de klant wenst:
- Ik denk dat de klant wenst dat alles goed is voorbereid
- Dat de vooronderzoek uitgebreid is opgesteld
- Dat er een duidelijke planning is en plan van aanpak
- Dat alles in volgorde wordt gesproken
- Dat alle bestanden op een usb stick staan zodat deze makkelijk geopend kunnen worden
- Dat er goed wordt geluisterd als de klant iets aangepast wilt hebben
- Dat je niet geheel in je eigen stijl werkt maar ook kijkt naar wat er hedendaags in de mode is
- Dat dingen niet te druk zijn en dat er niet te veel poespas in het handboek staan

Stel 3 zinvolle vragen aan je opdrachtgever om voor jezelf duidelijker te krijgen wat de wensen van de klant zijn:

- Wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten
- Wat wilt u absoluut niet hebben in de huisstijl
- Wanneer wilt u bepaalde opdrachten afspreken en hoe gaan we deze inplannen

Schrijf in een advies aan je opdrachtgever in het kort op hoe jij nu denkt invulling te gaan geven aan het trendthema van je keuze en de gestelde opdracht en overleg dit advies met je opdrachtgever:

- Ik adviseer om eerst duidelijk alle stappen op te schrijven en hier een planning van te maken
- Na de planning deel ik alle uren netjes in zodat ik genoeg tijd heb om ook aan andere opdrachten te werken
- Vervolgens begin ik met het vooronderzoek 
- Ik zet alles in makkelijk leesbare tekst en zorg dat alles in een indesign document is gemaakt om hier vervolgens een pfd bestand van te kunnen maken
- Ik zorg ervoor dat ik duidelijk heb doorgegeven wat de bedoeling is en wat ik al heb gedaan
- De kleuren en logo maak ik pas na het vooronderzoek en ik houd rekening met de wensen van de klant
- Na dat ik alles volgens de opdracht heb gedaan bereid ik me netjes voor op de presentatie
- Ik zorg dat alle materiaal en materiaal bewerkingen netjes in mijn huisstijl handboek zijn geplakt en niet dat ik dingen op het laatste moment moet doen, mocht ik iets van ander papier willen gebruiken neem ik dit ook mee zodat ze kunnen voelen wat de bedoeling is

Werkproces 1.2 Maakt een plan van aanpak


- Plan van aanpak heb ik gemaakt in een los document, en nogmaals uitgeprint en geplakt in mijn agenda zodat ik duidelijk kan afstrepen wat ik al heb gedaan, en kan bijhouden wat ik nog moet doen. Mocht er nog wat bijkomen kan ik dit altijd nog aanpassen.

- De deelstappen die ik heb gemaakt zijn verschillend omdat ik het fijn vind om niet heel de tijd aan een bepaalde opdracht te werken. Ik vind het fijn om verschillende dingen te doen zodat het werken niet eentonig wordt.
- Als ik meer informatie nodig heb kan ik dit eventueel vragen aan de opdracht gever of zelf op internet kijken wat ik zoek
- De materialen die ik nodig heb schrijf ik op een blaadje en dan zoek ik op hoeveel ik nodig heb en wat dat kost. Het handigste is eerst op de markt te kijken omdat dit minder duur is dan in een winkel. Ook kan ik kijken of de materialen al aanwezig zijn thuis of op school.

Werkproces 1.3 Maakt een concept


- Vooronderzoek, informatie verzamelen, de markt, doelgroep, product, concurrentie en boodschap. Ik heb goede keuzes kunnen maken zodat er informatie beschikbaar is om verder te kunnen werken met het trendthema.
- Mindmap heb ik gemaakt na de hand van  vooronderzoek
- Moodboard heb ik gemaakt na de hand van de mindmap
- Ik heb keuzes verantwoord die ik in mijn moodboard heb gemaakt, de kleur, de opmaak en de doelgroep
- Ik heb schetsen gemaakt voor mijn logo en inspiratie gehaald uit mijn mindmap en moodboard
- Ik heb het complete concept laten keuren in week 2

Liefs,